Impian dan Matlamat Penyimpan Emas

Tidak semua penyimpan Emas mempunyai niat yang sama. Ada penyimpanan yang bersifat jangkamasa pendek juga sebaliknya manakala antara tujuan pemilikan yang di antaranya adalah; Mengatasi 'inflasi' berterusan ke atas matawang fiat yang akhirnya mengurangkan kuasa beliannyaSebagai aset mampu milik berbanding hartanah yang pastinya memerlukan modal besarKeuntungan di masa mendatangMengelakkan kebocoran wang atas sifat berbelanja yang … Continue reading Impian dan Matlamat Penyimpan Emas

Emas dan Perak – Kehebatan Yang Tersirat

Tidak dinafikan harga emas dan perak berubah setiap masa kecuali dagangan antarabangsa ditutup pada hujung minggu. Penurunan harga tidaklah boleh dianggap sebagai risiko besar kerana logam mulia ini merupakan pelaburan bersifat jangkamasa panjang yang mana ianya penyimpan nilai terbaik. Manakala wang fiat setinggi mana angka yang tersimpan pasti akan dimamah inflasi yang mencengkam. Itu belum … Continue reading Emas dan Perak – Kehebatan Yang Tersirat

Prinsip Mudah

MYR ⬇️ = Harga Emas ⬆️ Matawang adalah dibawah penguasaan pemerintah, sebaliknya emas bebas berdiri sendiri dan mengekalkan nilainya. Secara peribadi, saya bermula sebagai penyimpan emas pada tahun 2012. Sampai ketika nilai tukaran MYR berbanding 1 USD meningkat dari MYR 3.1 kepada MYR 3.4, hati saya semakin gundah gulana dan tanpa memikir panjang saya mengubahkan … Continue reading Prinsip Mudah

La Tahzan

Jangan Bersedih,Selagi mana urusan duniaMu, ianya bukan masalah yang besar ! Seorang lelaki yang sedang dirundung kesedihan datang menemui Sayidina Ali bin Abi Tholib r.a, ia pun berkata;“Wahai Amirul Mukminin, aku datang kepadamu kerana aku sudah tidak mampu lagi menahan beban kesedihanku.” Sayidina Ali menjawab;“Aku akan bertanya dua pertanyaan dan jawablah !” Lelaki itu berkata;“Ya, … Continue reading La Tahzan